De belangrijkste bronnen voor de data in Google Maps zijn de ‘lokale data leveranciers’.
Er zit een groot verschil in de data die Google krijgt m.b.v. hun crawlers en de data die ze krijgen van de lokale leveranciers en dat is de structuur van de data. Lokale data leveranciers weten hoe hun informatie opgebouwd is, wat de adresvelden zijn, hoe de extra informatie gestructureerd is (bijv restaurant recensies). Dit in tegenstelling tot de data van de crawlers die niet gestructureerd is, zoals we in het vorige artikel gezien hebben.
Soorten data
Google heeft deals gesloten met verschillende type lokale data aanbieders. Omdat het gaat om ‘lokale’ data, zijn de meeste van deze aanbieders alleen actief in een specifiek land. Hierdoor moet Google voor ieder land en voor elke type informatie apart onderhandelen en contracten afsluiten.
Basis informatie
De basis informatie welke gebruikt wordt op Google Maps bevat oa. bedrijfsnaam, adres en contact informatie. Deze informatie haalt Google bij generieke bedrijvenindexen vandaan.
In Nederland gaat het om de Kamer van Koophandel, in Groot Brittannië om Yell.com, in Canada om YellowPages.com en in de VS een aantal publiek toegankelijke Yellow Pages sites.
Specifieke informatie
Google maakt naast de generieke indexen ook gebruik van gespecialiseerde indexen of bedrijvengidsen over hotels, restaurants, toeristische informatie, ov reisinformatie, etc.
Deze gespecialiseerde bronnen leveren de basis informatie (naam, adres, contact info) over een bepaald onderwerp. Daarnaast bieden de meeste ook extra informatie, zoals bijvoorbeeld (gebruikers-)recensies, prijzen en openingstijden.
In Nederland maakt Google oa gebruik Iens.nl, dinnersite.nl, holland.com en 9292ov.nl. Voorbeelden in andere landen zijn: toptable.co.uk, restaurant-guide.com (GB), allmenus.com en opentable.com (VS).
Regionale informatie
De tot nu toe genoemde bronnen bieden informatie op landelijk niveau. Google maakt voor sommige kleinere gebieden, bijvoorbeeld steden, ook nog gebruik van bronnen welke over een specifiek gebied gaan, bijvoorbeeld stedengidsen.
Voorbeelden hiervan zijn nymag.com, NewYorkCity.com (New York – VS) en Viewlondon.co.uk (Londen – GB). Ik heb deze feature nog niet in de Nederlandse versie van Google Maps kunnen ontdekken. Misschien wordt het in de toekomst nog toevoegd. Of bestaan er geen goede stedengidsen in Nederland of is Nederland te klein voor dit type informatie?
Je eigen informatie
Deze serie gaat over hoe je eigen informatie kunt publiceren op Google Maps, dus hoe kan je ervoor zorgen dat je bedrijfsinformatie op Google Maps komt te staan?
Allereerst moet je uitzoeken welke bronnen Google gebruikt en welke relevant zijn voor jou bedrijf.
Helaas geeft Google geen of weinig informatie over de bronnen die ze gebruiken. In een artikel op de Emerce website staan er een aantal genoemd.
Als je zoekt op Google Maps naar vergelijkbare bedrijven kan je de relevante bronnen vinden. Je klikt hiervoor op de ‘meer informatie’ link van een zoekresultaat. In het informatie window dat je dan te zien krijgt, kan je onder de tabs ‘Details’ en ‘Beoordelingen’ de bronnen zien.
Deze informatie kan je gebruiken om uit te vinden waar je je eigen informatie moet publiceren of laten opnemen om op Google Maps te verschijnen (in de screenshot hierboven zouden dat Hotels.nl, Holland.com en Iens.nl zijn).
Een bijkomend voordeel, als je bedrijfsinformatie in deze indexen staat, is dat de algemene ‘vindbaarheid’ toeneemt, niet alleen voor Google Maps.
Na het opnemen van de bedrijfsinformatie in een van de bedrijven indexen, kan het nog een lange tijd duren voordat de informatie ook op Google Maps verschijnt. De externe databronnen worden ongeveer 1x in de 6 weken geupdate.
Recensies
Sommige informatie van de externe bronnen kan je niet aanpassen of verwijderen. Dat zijn bijvoorbeeld de recensies van gebruikers en dat wat anderen over jouw bedrijf schrijven. Maar dat is iets dat in het algemeen geldt voor zoekmachines.
Het enige dat je hieraan kunt doen is proberen de beste kwaliteit te bieden, de beste service. Maar ook door actief met reacties van gebruikers aan de slag te gaan. Lees die recensies op Iens.nl, laat gebruikers weten dat je ze leest en dat je er wat mee doet (als dat nodig is). Waarom zijn er nog zo weinig restaurants of hotels met een weblog?
Bedrijfsinformatie kan ook rechtstreeks op Google Maps gepubliceerd worden, via het Google Bedrijfscentrum, maar dat is het onderwerp van het volgende artikel in deze serie.
Opmerking: Google gebruikt meer sites dan de hierboven genoemde. Dit zijn voorbeelden om een idee te geven welke lokale bronnen er zijn.
Eén gedachte over “Hoe kan je eigen informatie op Google Maps publiceren (3): Lokale data leveranciers”
Reacties zijn gesloten.