Het vorige artikel in de serie Hoe kan je eigen informatie op Google Maps publiceren ging over de externe bronnen die Google gebruikt voor de informatie op Google Maps. Na het lezen van dat artikel ben je klaar om de handen uit de mouwen te steken en je eigen bedrijfsinformatie toe te voegen met behulp van het Google Bedrijfscentrum.
Introductie
Eerst wat algemene informatie over het Google Bedrijfscentrum.
Het bedrijfscentrum is een tool waarmee ondernemers hun bedrijfsinformatie op Google Maps kunnen beheren. Het kan gebruikt worden om adres en contact informatie toe te voegen. Ook kan een omschrijving opgegeven worden en kunnen openingstijden en betalingsmethoden toegevoegd worden.
In Nederland zijn veel bedrijven al te vinden, doordat Google informatie gebruikt uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Deze informatie kan niet rechtstreeks gewijzigd worden. Als je als bedrijfseigenaar je bedrijfsinformatie toevoegt, zullen er in eerste instantie 2 vermeldingen zijn, maar na verloop van tijd verdwijnt de Kvk versie.
In de VS kan de informatie rechtstreeks gewijzigd worden. In andere landen, zoals Canada en Groot Brittannië moeten bedrijven contact op nemen met de originele bronnen.
Het kan enige tijd duren voordat informatie die toegevoegd wordt in het Bedrijvencentrum, in de zoekresultaten verschijnt. Hoe lang het duurt is verschillend per land, later meer hier over.
Hoe het Bedrijfscentrum te gebruiken?
Om gebruik te kunnen maken van het Bedrijfscentrum heb je een Google Account nodig. Ga naar het Bedrijfscentrum. Als je al een account hebt, zorg er voor dat je ingelogd bent. Als je geen account hebt, kan je jezelf aanmelden op deze pagina.
Als je ingelogd bent in het Google Bedrijfscentrum, klik op de link Nieuwe vermelding toevoegen. Het volgende scherm verschijnt:
Nadat je de basis informatie ingevuld hebt, wordt je in 6 stappen door het proces geleid.
1. Vermelding bewerken – Hier kan extra informatie worden toegevoegd, zoals mobiele telefoon, email adres, website, omschrijving, openingstijden, etc. Ook kan je de Marker op de kaart op de goede plaats zetten als de locatie niet klopt.
2. Selecteer categorieën – Hier kan je een aantal categoriën opgeven. Vul in eerste instantie iets in en Google zal proberen om de beste categorie te selecteren. Of laat het leeg en je kan handmatig de categorieën selecteren uit een lijst.
Er is een maximum van 5 categorieën. Selecteer deze zorgvuldig want ze worden gebruikt door Google om de bedrijfsinformatie te indexeren.
3. Aangepaste kenmerken – Afhankelijk van de categorieën die in de vorige stap gekozen zijn, worden hier aangepaste kenmerken getoond die je kan invullen, bijvoorbeeld Prijs, gebieden waar het bedrijf actief is. Maar je kan ook je eigen kenmerken aanmaken.
Deze kenmerken worden getoond bij de informatie op de kaart. Ik weet niet of de kenmerken gebruikt wordt voor de indexering van de bedrijfs informatie. En dus ook niet of ze van belang zijn voor de zoekresultaten.
4. Afbeeldingen toevoegen – Je mag maximaal 10 afbeeldingen toevoegen die gerelateerd zijn aan je bedrijf, bijvoorbeeld logo, foto’s van het kantoor, foto’s van hotelkamers, etc.
Probeer creatief te zijn bij het selecteren van de afbeeldingen, want gebruik van afbeeldingen kan jouw informatie interessanter maken dan informatie zonder afbeeldingen.
5. Voorbeeld – Dit is de laatste preview, dus controleer nog een keer of alles klopt. De informatie kan later aangepast worden, maar het is beter om vanaf het begin goed vermeldt te worden.
Vergeet niet om Google’s servicevoorwaarden door te nemen, voordat je op ‘Doorgaan’ klikt.
6. Vermelding opgeslagen – Nu is het wachten op de brief met de PIN code. Het duurt meer dan 10 dagen voordat je deze brief in de brievenbus krijgt.
note: er is ook een verificatie systeem via de telefoon, maar dat werkt alleen in de VS en Canada. Dat heb ik niet kunnen testen.
Als je nu naar de bedrijfsinformatie gaat in het Bedrijfscentrum, is de status ‘wacht op PIN verificatie’.
Als de PIN gearriveerd is, kan deze ingevoerd worden. Nadat de PIN ingevoerd is, duurt het nog een tijdje voordat de informatie in de zoekresultaten van Google Maps verschijnt. In de VS schijnt dit maar 24 uur te zijn, maar in Nederland is dat maximaal 6 weken.
Bulk upload
Begin april is er een nieuwe mogelijkheid aan het bedrijvencentrum toegevoegd om informatie te publiceren op Google Maps, de bulkfeed upload. Dit is vooral handig voor bedrijven met meerdere locaties, bijv winkelketens.
Klik op de link ‘Een feed uploaden’ in het Bedrijfscentrum om te beginnen. Op de vervolg pagina kan je de file uploaden. Er zijn 3 verschillende type bestanden die ingevoerd kunnen worden:
- Feed compleet – Vervang alle bestaande vermeldingen door nieuwe informatie.
- Feed toevoegen – Informatie toevoegen aan of verwijderen uit uw huidige vermeldingen.
- Feed verwijderen – Deze vermeldingen worden van Google Maps verwijderd.
Hier is een uitgebreide uitleg hoe de bulk bestanden gemaakt moeten worden.
Geduld
Voor het gebruik van het Bedrijfscentrum is wel enig geduld vereist. Nieuwe aanmeldingen staan niet zo maar online, daar kunnen weken tot maanden over heen gaan.
Deze tijd wordt veroorzaakt doordat er menselijke controle plaats vindt. Google wil er zeker van zijn dat er betrouwbare informatie op Google Maps te vinden is en dat is een goed streven.
Waarschijnlijk wordt het in de toekomst ook mogelijk om in Nederland van de telefoon verificatie gebruik te maken. Tot die tijd is het een kwestie van geduld hebben.
Als je na het lezen van dit artikel nog vragen hebt of problemen hebt bij het gebruik van het bedrijvscentrum, ga dan naar de Maps Help of stel een vraag in de Google Maps Help groep. Je kan ook contact met mij opnemen.
Het gebruik van het Bedrijfscentrum is gratis. Het volgende artikel gaat over het betalen voor het publiceren van informatie op Google Maps, dmv AdWords.
Eén gedachte over “Hoe kan je eigen informatie op Google Maps publiceren (4): Bedrijfscentrum”
Reacties zijn gesloten.