In het vorige artikel heb de ik huidige stand van zaken van de huizensites in binnen- en buitenland beschreven. In deze post geef ik een overzicht van de mogelijkheden die huizensites volgens mij hebben en nog (bijna) niet gebruiken.
De kern (= de Social Objects) van een huizensite is duidelijk, dat zijn de huizen. Helaas zijn de huizensites een beetje vergeten voor wie en aan wie ze de huizen verkopen: mensen!
Dit artikel beschrijft een aantal mogelijkheden waardoor de huizensites de mensen (zowel kopers als verkopers) beter van dienst kunnen zijn. Daarnaast zullen ze door het ontwikkelen en inzetten van deze mogelijkheden het ‘2.0-tijdperk‘ betreden en beter voorbereid zijn op de toekomst.
RSS
Van alle mogelijkheden is dit de meest eenvoudige om te implementeren. Zet de resultaten van een zoekopdracht om naar een RSS feed en geef mensen de mogelijkheid om zich hierop de abonneren. Dit is een goede uitbreiding van het bestaande aanbod van email en inloggen op een site om geattendeerd te worden op nieuwe woningen die aan jouw zoekvoorwaarden voldoen.
Naast nieuwe woningen is het ook interessant om je te kunnen abonneren op een RSS feed van één bepaalde woning, zodat je geattendeerd wordt op wijzigen in de informatie van deze woningen (bijv prijsverlagingen). Als je informatie van meerdere woningen wilt monitoren moet dat natuurlijk gecombineerd kunnen worden tot 1 RSS feed.
Widgets voor kopers
Een logisch vervolg op het aanbieden van RSS feeds zijn Widgets. Widgets voor iGoogle, Netvibes, Mobiele telefoon. MacOSX, etc.
De RSS feeds kan je natuurlijk zelf toevoegen aan je persoonlijke homepage, maar het is interessanter als de huizensites zelf mooie en bruikbare widgets zouden aanbieden. Een widget die in een lijst nieuwe woningen laat zien die aan jouw zoekvoorwaarden voldoen is niet zo interessant. Interessanter is om direct in de widget alvast wat meer informatie te kunnen zien over de nieuwe woningen. bijvoorbeeld een foto, video of de locatie tonen op een kaart.
Widgets voor verkopers
Makelaars en huizensites proberen huizen te verkopen in opdracht van hun klant, de verkoper. Als ik mijn huis zou verkopen heb ik er belang bij dat mijn huis op zoveel mogelijk plaatsen wordt gepromoot. Een widget zou hier een mooi hulpmiddel voor zijn. Dit gaat dan om een widget ter promotie van jouw woning die je op je eigen site, weblog, hyves, etc kan plaatsen.
SMS
Er zijn verschillende makelaars die aan het experimenteren zijn met informatie opvragen over een woning via SMS. In deze gevallen staat er een telefoonnummer en een code op een ’te koop’-bordje. Ik vraag me af hoe interessant het is om informatie over een woning te ontvangen via SMS. SMS is toch vrij beperkt qua informatie. Interessanter zou het zijn als je de mogelijkheid heb om een SMS-je te sturen met je emailadres en dat je dan vervolgens informatie (of een link naar de informatie) in je mailbox ontvangt.
Een melding dat er nieuwe woningen toegevoegd zijn die aan jouw zoekresultaten voldoen is ook interessant om via SMS te ontvangen. Hierdoor weet je dat je zo snel mogelijk op de website moet kijken of de toegevoegde woningen voor jou interessant zijn.
Een melding dat de prijs van een woning waarin jij geïnteresseerd bent, is gewijzigd, is ook uitermate interessant. Hierbij wil je natuurlijk niet alleen de melding ontvangen maar ook direct de nieuwe prijs.
Mobiel
Anders dan SMS is mobiel internet al weer een stuk interessanter om direct informatie van een huis op te vragen als je een ’te koop’-bordje ziet. Hier zijn een aantal mogelijkheden voor:
- Code – Vul de code van het ’te koop’-bordje in op de site de ook genoemd wordt op bord en je wordt direct doorgestuurd naar de betreffende pagina.
- Permalink – Een directe url naar de webpagina van het betreffende huis.
- Shotcode – Foto maken van een code op het bord en een applicatie op je mobiele telefoon stuurt je direct door naar de juiste pagina.
- Location Based Services – Zoek naar alle huizen die te koop staan in de omgeving waar jij je bevindt.
Andere mogelijkheden die misschien op een wat langere termijn beschikbaar komen zijn:
- RFID – RFID tag kan verwerkt worden in een ’te koop’ bord. Als er meer mobiele telefoons komen met een RFID lezer, kan deze de tag herkennen en je doorsturen naar de pagina over de betreffende woning.
- Foto herkenning – Maak een foto van de woning die te koop staat en een applicatie op je mobiel zoekt de informatie op die bij de betreffende woning hoort.
Het kan lastig zijn om de RFID en Shotcode methoden te gebruiken als het ’te koop’-bordje nogal op een afstand staat, zoals bij een appartementen complex. De toekomst zal moeten leren of hier ook adequate oplossing voor bedacht worden. In ieder geval kunnen de bovenstaande technieken gecombineerd worden.
Voorwaarde voor het gebruik van deze methoden is wel dat de huizensites goed geschikt zijn voor mobiel gebruik. Dat lijkt op dit moment nog niet het geval te zijn.
Mapplets
Sinds een aantal maanden biedt Google de mogelijkheid om zogenaamde ‘Mapplets‘ te ontwikkelen. Een Mapplet is een laag welke de gebruiker zelf kan aan zetten op
Waarom is dit nu zo’n interessante mogelijkheid voor huizensites? Een gebruiker kan de huizenlaag combineren met andere Mapplets die bijvoorbeeld informatie afbeelden over de buurt waarin de huizen staan (scholen, uitgaansgelegenheden, parkeerplaatsen, openbaar vervoer, etc).
Een huizensite kan deze informatie ook op z’n eigen site plaatsen (wat zeker goed is om te doen), maar het is onmogelijk om alle informatie aan te bieden. Met name informatie die maar voor een bepaalde kleine groep potentiële kopers interessant is (vergelijkbaar met het Long Tail effect).
Er wordt op dit moment nog niet veel informatie aangeboden als Mapplet, maar ik verwacht dat dat in de toekomst zal toenemen.
Buurtinformatie
Voor een koper is het erg interessant om te weten in wat voor een soort buurt een woning staat. Op dit moment bieden een aantal sites statische informatie aan over de buurt. Het gaat dan met name om hoeveel procent ouderen en gezinnen er wonen, wat het gemiddelde inkomen is, etc. Deze informatie komt uit officiële statische bronnen.
In het huidige tijdperk van User Generated Content kan deze informatie aangevuld worden met informatie van mensen uit de buurt. Ervaringen over hoe het wonen in de buurt is.
Natuurlijk kleven hier ook gevaren aan. Voor een verkopende partij zal het niet leuk zijn als er met name slechte ervaringen over een buurt staan. Maar ik ben van mening dat je het beste maar zo eerlijk mogelijk kunt zijn. Nu kan een potentiele koper ook bij de buren gaan vragen wat hun ervaringen zijn met de buurt.
Adverteren
Met de mogelijkheden die Google Adwords en Google Maps bieden kan je veel gerichter adverteren met woningen dan op dit moment gebeurt. Als je nu zoekt in Google op “3 kamer appartement amsterdam de pijp” krijg je een aantal advertenties te zien die over appartementen in Amsterdam gaan.
Als een site hun huizen bestand koppelt aan Adwords, zoals Toading dat bijvoorbeeld doet voor KLM vluchtgegevens, kan er direct een advertentie verschijnen voor een woning die voldoet aan de zoekopdracht.
Uitwisselings API
Als de huizensites nu een API ontwikkelen waarmee ze informatie over huizen onderling kunnen uitwisselen, zodat ze niet langer elkaars sites hoeven te gaan spideren, dan houden ze tijd en geld over om zich klaar te gaan maken voor de toekomst. De kansen liggen voor het op grijpen.
Eén gedachte over “Huizensites 2.0 (2): Mogelijkheden”
Reacties zijn gesloten.