Huizensites 2.0 (1): Huidige stand van zaken

De afgelopen maanden is er in Nederland veel te doen geweest op het gebied van huizensites. Een strijd tussen de verschillende partijen die zich afspeelde in de rechtbank en in de media. Deze strijd ging met name om wie het grootste aanbod huizen heeft en natuurlijk over het feit of een site het aanbod van anderen mag spideren en op hun eigen site beschikbaar mag maken (en zo ja onder welke voorwaarden).

Is dit voor de consument nu zo’n interessante strijd? Natuurlijk is het goed als een huizensite een zo volledig mogelijk aanbod heeft, maar is dat nou iets waarmee de sites zich zouden moeten proberen te onderscheiden? Nu afgelopen week bekend is geworden dat ook Funda andere sites doorzoekt en het gevonden aanbod op hun eigen site zet, is het denk ik tijd geworden voor de huizensites om zich op andere vlakken te gaan onderscheiden. Niet langer bezig zijn met de grootste, maar bezig zijn met de vraag hoe ze hun diensten zo klant vriendelijk mogelijk kunnen maken. Zowel voor mensen die op zoek zijn als voor mensen die hun woninig willen aanbieden.

In een volgende artikel ga ik dieper in op welke mogelijkheden een huizensite zou kunnen (of moeten) gebruiken, nu eerst een overzicht van de huidige stand van zaken.

Huidige mogelijkheden

Als je naar de verschillende huizensites kijkt, bieden ze globaal dezelfde mogelijkheden. Er kunnen wat verschillen zijn in de uitvoering en sommige sites bieden net wat meer functionaliteit, maar meestal hebben ze de volgende mogelijkheden:

  • Zoeken – De meeste sites bieden standaard zoekmogelijkheden als postcode/plaatsnaam, straal, prijsklasse en het soort object. Soms zijn er uitgebreide zoekmogelijkheden als aantal kamers, oppervlakte, bouwjaar, etc.
  • Foto’s – Bij het gevonden aanbod staan meestal 1 of meerdere foto’s.
  • Video – Een aantal sites zijn begonnen met het aanbieden van video bij een woning.
  • Email – De meeste sites bieden de mogelijkheid om je te abonneren op de zoekopdracht. Zodra er nieuwe woningen aangeboden worden die aan jouw zoekvoorwaarden voldoen krijg je een email. Soms is er ook de mogelijkheid om je te abonneren op wijzigingen van een bepaalde woning. Dan krijg je een email als bijvoorbeeld de prijs gewijzigd wordt.
  • Kaart – Steeds meer sites tonen de zoekresultaten op een kaart. Hierdoor heb je als potentiële koper al direct een idee waar de woning zich bevindt.

Bovenstaande mogelijkheden zijn niet alleen onvoldoende voor de huizensites om zich te kunnen onderscheiden, ze zijn ook behoorlijk ‘web 1.0‘ (ook al zijn deze functionaliteiten natuurlijk onmisbaar voor een huizensite). Hoe kunnen de sites zich nu wel onderscheiden, meer ‘web 2.0‘ worden? Met web 2.0 bedoel ik dan met name meer gericht zijn op gebruiker interactie en meer geschikt zijn voor de mashup economie.

Buitenland

Om te kijken hoe het dan beter kan, geef ik eerst een paar mooie voorbeelden uit het buitenland. Daar zijn een aantal sites die het, in mijn ogen, beter doen dan de Nederlandse sites. Beter, maar er is nog veel meer mogelijk. Daarover meer in het volgende artikel.

De buitenlandse sites hebben een aantal dezelfde functionaliteiten welke ik mis bij de Nederlandse sites. De belangrijkste twee zijn:

  • RSS – Via RSS kunnen abonneren op zoekresultaten. Niet telkens weer je zoekgegevens invullen, in loggen op de site of je email controleren om te kijken of er al nieuw aanbod is, maar gewoon in je RSS reader de updates ontvangen.
  • Versleepbare kaart – De zoekresultaten worden op de kaart afgebeeld en deze informatie wordt geupdate op het moment dat je de kaart versleept naar een nieuwe locatie. Erg mooi deze feature, op deze manier kan je ook in de omgeving zoeken van je voorkeursgebied.

Naast deze 2 mogelijkheden hebben de onderstaande sites ook elk nog hun specifieke en onderscheidende functionaliteiten. Ik stip hieronder kort de mogelijkheden aan die ik mooi, goed of opvallend vind. Om een goed beeld te krijgen moet je ze gewoon zelf bekijken.

  • Properazzi – versleepbare sliders voor prijs en oppervlakte, selectie van een gebied op de kaart, updates te ontvangen via een widget op mobiele telefoon, verschillende weergavemogelijkheden voor de zoekresultaten.
  • Nestoria – versleepbare sliders voor prijs, aantal kamers en aantal badkamers, informatie uit de buurt op de kaart (scholen, parkeerplaatsen, cafés, etc), zoekresultaten verfijnen door bij een woning op ‘meer huizen als deze‘ te klikken, abonneren op zoekresultaten in Facebook.
  • Trulia – Zoeken op buurten in grote steden, recent verkochte huizen voor een bepaald gebied weergeven, mogelijkheid om plaatsen in de buurt te te voegen aan de zoekopdracht

In het volgende artikel ga ik in op de mogelijkheden die een huizensite volgens mij heeft om zich te kunnen onderscheiden ten opzichte van andere huizensites.

Heb je voorbeelden van mooie huizensites die ik hier niet genoemd heb, plaats ze in het commentaar.