Begin april was er ophef over het feit dat adresgegevens van bekende Nederlanders op Google Maps te vinden is. Het gaat om bekende Nederlanders die ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Veel mensen weten niet dat deze informatie door de KvK doorverkocht wordt en dus ook aan Google.
Overigens is dit niet nieuw, in 2007 schreef ik al een artikel over de bronnen waar Google haar informatie voor Google Maps vandaan haalt. Dat er nu ophef over ontstaan is, wordt veroorzaakt doordat er ‘privé-informatie’ van BN’ers naar buiten is gekomen. Steeds meer zzp’ers zijn verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister, dus ook bekende zzp’ers.
De ophef heeft geleid tot kamervragen. Vorige week werd bekend dat de ondernemer/zzp’er meer zeggenschap krijgt over de gegevens die opgenomen zijn in het Handelsregister.
Meer zeggenschap is natuurlijk altijd goed, maar voor veel ondernemers is het gevonden worden op Google Maps erg belangrijk. Google gebruikt de informatie van Google Maps tegenwoordig ook in de ‘normale’ zoekopdrachten. Zodra er een plaatsnaam in de zoekopdracht voorkomt, wordt ook de lokale informatie uit Google Maps gebruikt.
Een onbekende mogelijkheid van Google Maps is het Lokale Bedrijvencentrum. Met dit bedrijvencentrum kan je de informatie, zoals deze op Google Maps verschijnt, wijzigen en zelfs uitbreiden (extra omschrijving, werkterrein, url, etc). Ook hier schreef ik al eerder over, maar deze informatie is verouderd. Ik zal binnenkort een vernieuwde versie van dit artikel publiceren.
Mocht je in de tussentijd geïnteresseerd zijn om de informatie zoals deze in Google Maps over je bedrijf vermeld staat, aan te passen, dan biedt Google uitgebreide help informatie.
Kom je er niet uit of wil je je er niet in verdiepen, neem dan contact met mij op (of via @gvenk).